Perjantain juoksin kaupungilla toimittamassa erinäisiä asioita kuten viemässä kuvatiedostoja printattavaksi ja hankkimassa juotavaa pikkujouluihin kun eräs nuori mies lähestyi minua ojentaen ilmaislehteä. Ensimmäinen reagointi oli ärsyyntyminen koska näin jaettavat paperit ovat yleensä a) jeesusluettavaa, b) turhanpäiväistä mainontaa tai c) kutsuja 18-vuotiaiden räkänokkien reivibileisiin.

Noh, otin lehden vastaan ajatellen pääseväni helpommin eroon kaverista ja jatkoin matkaa kohti kuvaliikettä. Kuvien printtautumista odotellessa selailin sitten lehteä ja sieltä pomppasi esiin kuva joka kolahti oikein kunnolla mainiona Nordea-parodiana:

                                                                               

275420.jpg

                                                             Kai Seppänen: Korkoa

Kyseessä oli siis 'Elämys'-lehti jossa oli mm. ylläoleva Mainoskupla-kilpailun ammattilaissarjan voittanut vastamainos. Elämys-lehteä jaettiin kansainvälisen Älä osta mitään -päivän kunniaksi. Päivän mittaisen kulutuslakon on tarkoitus herättää ihmisiä joulukiireiden lomassa miettimään kriittisesti kulutustottumuksiensa syitä ja seurauksia.

Lehteä voi katsella mm. täältä (sekä saada lisää tietoa kampanjasta).

Sivuilta löytyy myös 'Aktivistisivut' -otsikon alta loistava ei-materiaalinen lahjalista kulutushysteriaa ja brändiriippuvuutta kammoaville.

Tämä äiti ainakin saisi mieluiten joululahjaksi vapaaillan lastenhoidosta. Vink, vink.